Rady pre rodičov 

Desatoro pre rodičov detí predškolského veku.

 

 

          Vstup dieťaťa do prvej triedy základnej školy predstavuje pre dieťa veľkú zmenu. Mení sa rola dieťaťa, prostredie, dospelí aj vrstovníci, denný program, náplň činností, nároky aj požiadavky. Aby dieťa mohlo zvládnuť túto náročnú situáciu bez vážnejších problémov, malo by byť dostatočne vývojovo i sociálne zrelé, ale takisto aj dobre pripravené.

          Materiál ponúka rodičom predškolského veku základné informácie toho, čo by malo ich dieťa zvládnuť pred vstupom do základnej školy. Sú tu zachytené ako aj výchovné, tak aj vzdelávacie predpoklady. Je ale treba mať na zreteli, že dozrievanie dieťaťa je nerovnomerné, že každé dieťa nemusí dosiahnuť všetky parametre , ale môže sa k nim priblížiť.

 

Prehľad všetkých zručností prepája a zjednocuje ciele rodiny a školy. Preto je veľmi dôležitá spolupráca rodiny a školy, ktorá sa podieľa na vzdelávaní dieťaťa.

 

 

  1. Dieťa by malo byť dostatočne fyzicky a pohybovo vyspelé, malo by vedome ovládať svoje telo,   byť samostatné v samo obsluhovaní.

 

Dieťa spĺňa túto požiadavku keď sa :

 

  • pohybuje koordinovane, je primerane obratné a zdatné ( napr.: hádže a chytá loptu, udrží rovnováhu v stoji na jednej nohe, behá , skáče, v bežnom prostredí sa pohybuje bezpečne )
  • vyzlečie sa, oblečie sa aj obuje ( zapne a rozopne zips aj malé gombíky, uviaže si šnúrky    od topánok, oblečie si čapicu aj rukavice )
  •  je samostatné pri jedení ( používa správne príbor, naleje si nápoj, stoluje čisto, používa servítku )
  • zvláda samostatne osobnú hygienu ( používa kapesník, vie sa vysmrkať, umyje a utrie si ruky, používa toaletný papier, používa splachovacie zariadenie, upratuje po sebe )
  • zvláda drobné  práce ( pozbiera po sebe pomôcky, predmety a hračky na určené miesto, pripraví ďalšie pomôcky )
  • postará sa o svoje veci , udržuje si v nich poriadok

 

 

  1. Dieťa by malo byť relatívne citovo samostatné a schopné kontrolovať a riadiť svoje          chovanie.

Dieťa spĺňa túto požiadavku keď  :

 

  • zvláda odlúčenie od rodičov
  • vystupuje samostatne, má svoj názor, vyjadruje súhlas a nesúhlas
  • prejavuje sa ako emočne stále bez výrazných výkyvov v náladách
  • ovláda sa a kontroluje ( reaguje primerane na drobný neúspech, dokáže odložiť svoje prianie na neskoršiu dobu, dokáže sa prispôsobiť konkrétnej činnosti či situácii )
  • je si vedomé zodpovednosti za svoje chovanie
  • dodržuje dohodnuté pravidlá

3.   Dieťa by malo zvládať primerané jazykové, rečové a komunikatívne  zručnosti

 Dieťa spĺňa túto požiadavku keď  :

 

  • vyslovuje správne všetky hlásky ( aj sykavky, rotacizmy, mäkčenie )
  • hovorí vo vetách, dokáže rozprávať príbeh, popísať situáciu a pod.
  • hovorí väčšinou gramaticky správne( tj. používa správny rod, číslo, čas, tvar slova, predložky, a iné )
  • rozumie väčšinu slov a výrazov bežne používaných v jeho prostredí
  • má primeranú slovnú zásobu, vie pomenovať väčšinu toho, čím je obklopené
  • prirodzene a zrozumiteľne hovorí s deťmi a dospelými, vedie rozhovor a rešpektuje jeho pravidlá
  • pokúša sa napísať paličkovým pásmom svoje meno ( označuje výkres značkou alebo písmenom)
  • požíva prirodzene neverbálnu komunikáciu ( gestá, mimiku, reč tela, atď. )
  • spolupracuje v skupine

 

  1.    Dieťa by malo zvládať koordináciu ruky a oka, jemnú motoriku, pravo-ľavú orientáciu

Dieťa spĺňa túto požiadavku keď  :

  • je zručné pri manipulácii s predmetmi dennej potreby, hračkami, pomôckami a nástrojmi      ( pracuje so stavebnicami, modeluje, strihá, kreslí, maľuje, skladá papier, vytrháva, nalepuje, správne otáča listy v knihe a pod. )
  • zvláda činnosti s drobnými predmetmi ( korálky, drobné stavebnice a pod.)
  • tužku drží správne – tj. dvoma prstami drží ceruzku, tretí podložený ,s uvoĺnením zápästím
  • vedie stopu tužky,  ťahy sú pri kreslení plynulé, ( obkresľuje, vyfarbuje, v kresbe pribúdajú detaily aj vyjadrenie pohybu )
  • vie napodobniť základné geometrické obrazce ( štvorec, kruh, trojuholník, obdĺžnik ), rôzne tvary, poprípade písmená
  • rozlišuje pravú a ľavú stranu, pravú a ľavú ruku ( môže sa pomýliť)
  • prvky radí spravidla zľava doprava
  • používa pravú či ľavú ruku pri kreslení a iných činnostiach , kde sa preferencia ruky uplatňuje ( je spravidla zrejmé či ide o praváka alebo o ľaváka )

 

5.   Dieťa by malo byť schopné rozlišovať zrakové a sluchové vnemy

 Dieťa spĺňa túto požiadavku keď  :

 

  • rozlišuje a porovnáva podstatné znaky a vlastnosti predmetov ( farby, veľkosť, tvary, materiál, figúru aj pozadie ), nachádza ich spoločné aj rozdielne znaky
  • zloží slovo z niekoľko počutých slabík a obrázok z niekoľkých tvarov
  • rozlišuje zvuky ( bežných predmetov a akustických situácií i zvuky jednotlivých hudobných nástrojov )
  • rozozná rozdiel medzi hláskami ( mäkké a tvrdé, krátke  a dlhé )
  • sluchovo rozloží slovo na slabiky ( vytlieskáva slabiky v slove )
  • nájde rozdiely na dvoch obrazcoch, doplní detaily
  • rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky s abstraktnou podobou ( písmena, číslice, základnými dopravn. značkami, piktogramami )
  • postrehne zmeny vo svojom okolí, na obrázku ( čo je nového, čo chýba )
  • reaguje správne na svetelné a akustické signály

 

 

  1. Dieťa by malo zvládať jednoduché logické a myšlienkové operácie a orientovať                   sa v elementárnych matematických pojmoch 

 Dieťa spĺňa túto požiadavku keď  :

 

  • má predstavu o čísle ( ukazuje na prstoch či predmetoch počet, počíta na prstoch, vie počítať po jednom, chápe, že číslica vyjadruje počet )
  • orientuje sa v elementárnych počtoch ( vymenuje číselný rad a spočíta počet prvkov minimálne v rozsahu do päť – desať )
  • porovnáva počet dvoch málopočetných súborov, tj. v rozsahu päť prvkov ( pozná rozdiel a určí  o koľko je jeden väčší či menší )
  • rozozná základné geometrické tvary ( kruh, štvorec, trojuholník, atď .)
  • rozlišuje a porovnáva vlastnosti predmetov
  • triedi, zoskupuje a priraďuje predmety podľa daného kritéria ( korálky podľa skupín, podľa farby, tvaru a veľkosti )
  • premýšľa, vedie jednoduché úvahy, komentuje čo robí („ premýšľa nahlas“ )
  • chápe jednoduché vzťahy  a súvislosti, rieši jednoduché problémy a situácie, slovné príklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty
  • rozumie časopriestorovým pojmom ( napr. nad, pod, dole, hore, vnútri, vonku, skôr, neskôr, včera, dnes ), pojmom označujúcim veľkosť a hmotnosť  ( napr. dlhý, krátky, malý, veľký, ťažký , ľahký )

 

 

 

7.  Dieťa by malo mať dostatočne rozvinutú zámernú pozornosť a schopnosť zámerne       si zapamätať a vedome sa učiť

 

Dieťa spĺňa túto požiadavku keď  :

 

  • sústredí pozornosť na určitú činnosť po určitú dobu (cca 10-15 min.)
  • „nechá“ sa získať pre zámerné učenie ( dokáže sa sústrediť aj na tie činnosti, ktoré nie sú v tej chvíli pre neho zaujímavé )
  • zámerne si zapamätá čo prežilo, čo videlo, počulo, je schopné si toto po primeranej dobe vybaviť a reprodukovať , čiastočne aj zhodnotiť
  • pamätá si riekanky, básničky aj pesničky
  • prijme úlohu aj povinnosť, zadaným činnostiam sa venuje sústredene, neodbieha k iným, dokáže vyvinúť úsilie a dokončiť ich
  • postupuje podľa pokynov
  • pracuje samostatne
  1. Dieťa by malo byť primerane sociálne samostatné a zároveň sociálne vnímavé, schopné súžitia s vrstovníkmi v skupine 

Dieťa spĺňa túto požiadavku keď  :

  • uplatňuje základné spoločenské pravidlá (zdraví, vie požiadať, poďakovať, ospravedlniť sa )
  • nadväzuje kontakt s dieťaťom aj s dospelým, komunikuje s nimi spravidla bez problémov, s deťmi ku ktorým pociťuje náklonnosť sa kamaráti )
  • nebojí sa odlúčiť na určitú dobu od svojich blízkych
  • v hre je parterom ( vyhľadáva partnera pre hru, v záujme hry sa dohaduje, rozdeľuje a mení role )
  • zapojí sa do práce v skupine, pri spoločných činnostiach spolupracuje, prispôsobuje             sa názorom a rozhodnutiu skupiny
  • vyjednáva a dohodne sa, vyslovuje a obhajuje svoj názor
  • v skupine ( v rodine ) dodržuje dané a pochopené pravidlá, pokiaľ sú zadané pokyny,           je uzrozumené sa nimi riadiť
  • k ostatným deťom sa chová priateľsky, citlivo a ohľaduplne ( delí sa o hračky, pomôcky, sladkosti, rozdelí si úlohy, všíma si, čo si prajú druhý )
  • je schopný brať ohľad na druhých ( dokáže sa dohodnúť, počkať, vystriedať sa, pomôcť mladším )

 

9.  Dieťa by malo vnímať kultúrne podnety a prejavovať tvorivosť

Dieťa spĺňa túto požiadavku keď  :

  • pozorne počúva či sleduje so záujmom literárne, filmové, dramatické či hudobné predstavenie
  • zaujme ho výstava obrázkov, bábok, fotografií, návšteva zoologickej či botanickej záhrady, farmy a pod.
  • je schopné sa zúčastniť detských kultúrnych predstavení, zábavných akcií, slávností, športových akcií
  • svoje zážitky komentuje, rozpráva čo videlo, počulo, dokáže povedať čo bolo zaujímavé, čo ho zaujalo, čo bolo správne a čo nie
  • zaujíma sa o knihy, pozná veľa rozprávok a príbehov, má svojich obľúbených hrdinov
  • pozná celú radu piesní, básní a riekaniek
  • spieva jednoduché piesne, rozlišuje a dodržuje ich rytmus
  • vytvára, modeluje, kreslí, maľuje, strihá, lepí, vytrháva, zostavuje , vyrába
  • hrá tvorivé a námetové hry ( napr. na školu, na rodinu, na cestovanie, na lekára ), dokáže zahrať krátku divadelnú rolu

 

10.  Dieťa by sa malo orientovať vo svojom prostredí, v okolitom svete a v praktickom živote

Dieťa spĺňa túto požiadavku keď  :

 

  • vyzná sa vo svojom prostredí ( doma, v škole ), spoľahlivo sa orientuje v blízkom okolí ( vie

kde býva, kam chodí do školy, kde je obchod, ihrisko, kam sa obrátiť keď je v núdzi a pod. )

  • zvláda bežné praktické činnosti a situácie s ktorými sa pravidelne stretáva ( napr. dokáže odovzdať drobný odkaz, nakúpiť a zaplatiť v obchode, požiadať o to, čo potrebuje, pýta sa na to čomu nerozumie, vie telefonovať, dbá o poriadok a čistotu, samostatne sa obslúži, zvládne malé upratovacie práce, je schopné starať sa o rastliny či drobné domáce zvieratá
  • vie ako sa má správať ( napr. doma, v materskej škole, na verejnosti, u lekára, v divadle, v obchode, na chodníku, na ulici, pri stretnutí s cudzími a neznámymi ľuďmi ) snaží sa to dodržovať
  • má poznatky zo sveta prírody, ľudí, kultúry, techniky v rozsahu jeho praktických skúseností

( napr. sa orientuje v častiach ľudského tela, vie pomenovať jeho časti i niektoré orgány, rozlišuje pohlavie, vie kto sú členovia rodiny, čím sa zapodievajú, rozoznáva rôzne povolania, pomôcky, nástroje, vie k čomu sú ich peniaze, pozná mená niektorých rastlín, stromov, zvierat a ďalších živých tvorov, orientuje sa v dopravných prostriedkoch, pozná niektoré technické prístroje ), rozumie bežným okolnostiam, dejom, javom, situáciam,          s ktorými sa bezprostredne stretáva ( napr. počasie a jeho zmenám, premenám ročných období,  predmetom a ich vlastnostiam, cestovaniu, životnému prostrediu a jeho ochrane, nakladaniu s odpadmi )

  • má poznatky o širšom prostredí, napr. o našej zemi ( mestá, hory, rieky, jazyk, kultúra) o existencii iných krajín a národov, má útržkovité poznatky o rozmanitosti sveta, jeho poriadku ( o svetadieloch, planéte Zem, vesmíru )
  • správa sa primerane a bezpečne v školskom i domácom prostredí i na verejnosti ( na ulici, na ihrisku, v obchode, u lekára ), uvedomuje si možné nebezpečenstvo ( odhadne nebezpečnú situáciu, je opatrné, neriskuje ), pozná a spravidla dodržuje základné pravidlá správania na ulica ( dáva pozor pri prechádzaní, rozumie svetelnú signalizáciu )
  • pozná faktory poškodzujúce zdravie ( napr. fajčenie )
  • uvedomuje si rizikové a nevhodné prejavy chovania, napr. šikana, násilie